|
|
MINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ
INSTYTUT INFORMATYKI UNIWERSYTETU WROCŁAWSKIEGO
KOMITET GŁÓWNY OLIMPIADY INFORMATYCZNEJ
Olimpiada Informatyczna
|
|
Olimpiada Informatyczna jest organizowana przy współudziale
|
Podstawowym aktem prawnym dotyczącym Olimpiady jest Regulamin Olimpiady Informatycznej, którego pełny tekst znajduje się w kuratoriach. Poniższe zasady są uzupełnieniem tego Regulaminu, zawierającym szczegółowe postanowienia Komitetu Głównego Olimpiady Informatycznej o jej organizacji w roku szkolnym 2003/2004.
ZASADY ORGANIZACJI ZAWODÓW W ROKU SZKOLNYM 2003/2004
§ 1. Wstęp
Olimpiada Informatyczna jest olimpiadą przedmiotową powołaną przez Instytut Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego, w dniu 10 grudnia 1993 roku. Olimpiada działa zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2002 roku w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzenia konkursów, turniejów i olimpiad (Dz.U.02.13.125). Organizatorem Olimpiady Informatycznej jest Uniwersytet Wrocławski. W organizacji Olimpiady Uniwersytet Wrocławski współdziała ze środowiskami akademickimi, zawodowymi i oświatowymi działającymi w sprawach edukacji informatycznej.
§ 2. Organizacja Olimpiady
- Olimpiadę przeprowadza Komitet Główny Olimpiady Informatycznej.
- Olimpiada Informatyczna jest trójstopniowa.
- W Olimpiadzie Informatycznej mogą brać indywidualnie udział uczniowie wszystkich typów szkół ponadgimnazjalnych i szkół średnich dla młodzieży dających możliwość uzyskania matury. W Olimpiadzie mogą również uczestniczyć - za zgodą Komitetu Głównego - uczniowie szkół podstawowych, gimnazjów, zasadniczych szkół zawodowych i szkół zasadniczych.
- Rozwiązaniem każdego z zadań zawodów I, II i III stopnia jest program napisany w jednym z następujących języków programowania: Pascal, C lub C++ lub plik z danymi. Lista dopuszczalnych języków programowania w zawodach II i III stopnia może zostać rozszerzona.
- Zawody I stopnia mają charakter otwarty i polegają na samodzielnym rozwiązywaniu zadań i nadesłaniu rozwiązań w podanym terminie.
- Zawody II i III stopnia polegają na rozwiązywaniu zadań w warunkach kontrolowanej samodzielności. Zawody te odbywają się w ciągu dwóch sesji, przeprowadzanych w różnych dniach.
- Do zawodów II stopnia zostanie zakwalifikowanych 280 uczestników, których rozwiązania zadań I stopnia zostaną ocenione najwyżej; do zawodów III stopnia - 40 uczestników, których rozwiązania zadań II stopnia zostaną ocenione najwyżej. Komitet Główny może zmienić podane liczby zakwalifikowanych uczestników co najwyżej o 20%.
- Podjęte przez Komitet Główny decyzje o zakwalifikowaniu uczestników do zawodów kolejnego stopnia, zajętych miejscach i przyznanych nagrodach oraz składzie polskiej reprezentacji na Międzynarodową Olimpiadę Informatyczną i inne międzynarodowe zawody informatyczne są ostateczne.
- Terminarz zawodów:
zawody I stopnia - 20.10-17.11. 2003 r.
ogłoszenie wyników: w witrynie Olimpiady - 15.12.2003 r.,
pocztą - 29.12.2003 r.
zawody II stopnia - 10-12.02.2004 r.
ogłoszenie wyników: w witrynie Olimpiady - 23.02.2004 r.
pocztą - 27.02.2004 r.
zawody III stopnia - 30.03-03.04.2004 r.
§ 3. Wymagania dotyczące rozwiązań zadań zawodów I stopnia
- Zawody I stopnia polegają na samodzielnym rozwiązywaniu zadań eliminacyjnych (niekoniecznie wszystkich) i przesłaniu rozwiązań do Komitetu Głównego Olimpiady Informatycznej. Możliwe są tylko dwa sposoby przesyłania:
Rozwiązania dostarczane w inny sposób nie będą przyjmowane. W przypadku jednoczesnego zgłoszenia rozwiązania przez Internet i listem poleconym, ocenie podlega jedynie rozwiązanie wysłane listem poleconym. W takim przypadku należy podać w dokumencie zgłoszeniowym również identyfikator użytkownika użyty do zgłoszenia rozwiązań przez Internet.
- Ocena rozwiązania zadania jest określana na podstawie wyników testowania programu i uwzględnia poprawność oraz efektywność metody rozwiązania użytej w programie.
- Rozwiązania zespołowe, niesamodzielne, niezgodne z "Zasadami organizacji zawodów" lub takie, co do których nie można ustalić autorstwa, nie będą oceniane.
- Każdy zawodnik jest zobowiązany do zachowania w tajemnicy swoich rozwiązań w czasie trwania zawodów.
- Rozwiązanie każdego zadania, które polega na napisaniu programu, składa się z dokładnie jednego pliku źródłowego; imię i nazwisko uczestnika musi być podane w komentarzu na początku każdego programu.
- Nazwy plików z programami w postaci źródłowej muszą być takie jak podano w treści zadania. Nazwy tych plików muszą mieć następujące rozszerzenia zależne od użytego języka programowania:
- Programy w C/C++ będą kompilowane w systemie Linux za pomocą kompilatora GCC v. 3.3. Programy w Pascalu będą kompilowane w systemie Linux za pomocą kompilatora FreePascal v. 1.0.10. Wybór polecenia kompilacji zależy od podanego rozszerzenia pliku w następujący sposób (np. dla zadania abc):
Dla c | | gcc -O2 -static -lm abc.c
|
Dla cpp | | g++ -O2 -static -lm abc.cpp
|
Dla pas | | ppc386 -O2 -XS abc.pas
|
Pakiety instalacyjne tych kompilatorów (i ich wersje dla DOS/Windows) są dostępne
w witrynie Olimpiady www.oi.edu.pl.
- Program powinien odczytywać dane wejściowe ze standardowego wejścia i zapisywać dane wyjściowe na standardowe wyjście, chyba że dla danego zadania wyraźnie napisano inaczej.
- Należy przyjąć, że dane testowe są bezbłędne, zgodne z warunkami zadania i podaną specyfikacją wejścia.
- Uczestnik korzystający z poczty zwykłej przysyła:
- Dyskietkę lub CD-ROM w standardzie dla komputerów PC, zawierające:
- spis zawartości dyskietki oraz dane osobowe zawodnika w pliku nazwanym SPIS.TXT,
- do każdego rozwiązanego zadania - program źródłowy.
Dyskietka nie powinna zawierać żadnych podkatalogów.
- Wypełniony dokument zgłoszeniowy (dostępny w witrynie internetowej Olimpiady). Gorąco prosimy o podanie adresu elektronicznego. Podanie adresu jest niezbędne do wzięcia udziału w procedurze reklamacyjnej opisanej w punktach 14, 15 i 16.
- Uczestnik korzystający z witryny olimpiady postępuje zgodnie z instrukcjami umieszczonymi w witrynie.
- W witrynie Olimpiady wśród Informacji dla zawodników znajdują się Odpowiedzi na pytania zawodników dotyczące Olimpiady. Ponieważ Odpowiedzi mogą zawierać ważne informacje dotyczące toczących się zawodów prosimy wszystkich uczestników Olimpiady o regularne zapoznawanie się z ukazującymi się odpowiedziami. Pytania należy przysyłać poprzez witrynę Olimpiady. Komitet Główny może nie udzielić odpowiedzi na pytanie z ważnych przyczyn, m.in. gdy jest ono niejednoznaczne lub dotyczy sposobu rozwiązania zadania.
- Poprzez witrynę dostępne są narzędzia do sprawdzania rozwiązań pod względem formalnym. Szczegóły dotyczące sposobu postępowania są dokładnie podane w witrynie.
- Od dnia 1 grudnia 2003 r. poprzez witrynę Olimpiady każdy zawodnik będzie mógł zapoznać się ze wstępną oceną swojej pracy. Wstępne oceny będą dostępne jedynie w witrynie Olimpiady i tylko dla osób, które podały adres elektroniczny.
- Do dnia 5 grudnia 2003 r. (włącznie) poprzez witrynę Olimpiady każdy zawodnik będzie mógł zgłaszać uwagi do wstępnej oceny swoich rozwiązań. Reklamacji nie podlega jednak dobór testów, limitów czasowych, kompilatorów i sposobu oceny.
- Reklamacje złożone po 5 grudnia 2003 r. nie będą rozpatrywane.
§ 4. Uprawnienia i nagrody
- Laureaci i finaliści Olimpiady otrzymują z informatyki lub technologii informacyjnej ocenę celującą na koniec roku szkolnego oraz zwolnieni są z egzaminu maturalnego z informatyki na zasadach określonych w rozporządzeniu MEN z dnia 21 III 2001 r. z późniejszymi zmianami (2001/29/323, 128/1419, 2002/46/433, 155/1289, 214/1807, 2003/26/225) w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzenia egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych.
- Laureaci zawodów III stopnia, a także finaliści, są zwolnieni w części lub w całości z egzaminów wstępnych do tych szkół wyższych, których senaty podjęły odpowiednie uchwały zgodnie z przepisami ustawy z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz.U.90.65.385).
- Zaświadczenia o uzyskanych uprawnieniach wydaje uczestnikom Komitet Główny.
- Komitet Główny ustala skład reprezentacji Polski na XVI Międzynarodową Olimpiadę Informatyczną w 2004 roku na podstawie wyników zawodów III stopnia i regulaminu tej Olimpiady Międzynarodowej. Szczegółowe zasady zostaną podane po otrzymaniu formalnego zaproszenia na XVI Międzynarodową Olimpiadę Informatyczną.
- Nauczyciel, który przygotował laureata lub finalistę Olimpiady Informatycznej, otrzymuje nagrodę przyznawaną przez Komitet Główny.
- Wyznaczeni przez Komitet Główny reprezentanci Polski na olimpiady międzynarodowe oraz finaliści, którzy nie są w ostatniej programowo klasie swojej szkoły, zostaną zaproszeni do nieodpłatnego udziału w V Obozie Naukowo-Treningowym im. Antoniego Kreczmara, który odbędzie się w czasie wakacji 2004r.
- Komitet Główny może przyznawać finalistom i laureatom nagrody, a także stypendia ufundowane przez osoby prawne lub fizyczne.
§ 5. Przepisy końcowe
- Koordynatorzy edukacji informatycznej i dyrektorzy szkół mają obowiązek dopilnowania, aby wszystkie informacje dotyczące Olimpiady zostały podane do wiadomości uczniów.
- Komitet Główny zawiadamia wszystkich uczestników zawodów I i II stopnia o ich wynikach. Uczestnicy zawodów I stopnia, którzy prześlą rozwiązania jedynie przez Internet zostaną zawiadomieni pocztą elektroniczną, a poprzez witrynę Olimpiady będą mogli zapoznać się ze szczegółowym raportem ze sprawdzania ich rozwiązań. Pozostali zawodnicy otrzymają informację o swoich wynikach w terminie późniejszym zwykłą pocztą.
- Każdy uczestnik, który przeszedł do zawodów wyższego stopnia oraz dyrektor jego szkoły otrzymują informację o miejscu i terminie następnych zawodów.
- Uczniowie zakwalifikowani do udziału w zawodach II i III stopnia są zwolnieni z zajęć szkolnych na czas niezbędny do udziału w zawodach, a także otrzymują bezpłatne zakwaterowanie, wyżywienie i zwrot kosztów przejazdu.
Wersja do druku
|