Komitet Główny Olimpiady Informatycznej
Zasady organizacji zawodów w roku szkolnym 2000/ 2001
Olimpiada Informatyczna jest organizowana przy współudziale firmy PROKOM Software S.A.
Podstawowym aktem prawnym dotyczącym Olimpiady jest Regulamin Olimpiady
Informatycznej, którego pełny tekst znajduje się w kuratoriach. Poniższe zasady
są uzupełnieniem tego Regulaminu, zawierającym szczegółowe postanowienia
Komitetu Głównego Olimpiady Informatycznej o jej organizacji w roku szkolnym
2000/ 2001.
Wstęp
Olimpiada Informatyczna jest olimpiadą przedmiotową powołaną przez Instytut
Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego, który jest organizatorem Olimpiady
zgodnie z zarządzeniem nr 28 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 września
1992 roku (Dz. Urz. MEN nr 7 z 1992 r. poz. 31) z późniejszymi zmianami
(zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej nr 19 z dnia 20 października 1994 r.,
Dz. Urz. MEN nr 5 z 1994 r poz. 27).
Organizacja Olimpiady
- Olimpiadę przeprowadza Komitet Główny Olimpiady Informatycznej.
- Olimpiada Informatyczna jest trójstopniowa.
- Olimpiada Informatyczna jest przeznaczona dla uczniów wszystkich typów szkół
średnich dla młodzieży (z wyjątkiem szkół policealnych). W Olimpiadzie mogą
również uczestniczyć - za zgodą Komitetu Głównego - uczniowie gimnazjów i szkół
podstawowych.
- Integralną częścią rozwiązania każdego z zadań zawodów I, II i III stopnia
jest program napisany w jednym z następujących języków programowania: Pascal, C
lub C++.
- Zawody I stopnia mają charakter otwarty i polegają na samodzielnym
rozwiązywaniu zadań i nadesłaniu rozwiązań w podanym terminie.
- Zawody II i III stopnia polegają na rozwiązywaniu zadań w warunkach
kontrolowanej samodzielności. Zawody te odbywają się w ciągu dwóch sesji,
przeprowadzanych w różnych dniach.
- Do zawodów II stopnia zostanie zakwalifikowanych 250 uczestników, których
rozwiązania zadań I stopnia zostaną ocenione najwyżej; do zawodów III stopnia -
40 uczestników, których rozwiązania zadań II stopnia zostaną ocenione najwyżej.
Komitet Główny może zmienić podane liczby zakwalifikowanych uczestników co
najwyżej o 20\%.
- Podjęte przez Komitet Główny decyzje o zakwalifikowaniu uczestników do
zawodów kolejnego stopnia, przyznanych miejscach i nagrodach oraz składzie
polskiej reprezentacji na Międzynarodową Olimpiadę Informatyczną i inne
międzynarodowe zawody informatyczne są ostateczne.
- Terminarz zawodów:
- zawody I stopnia - 16.10-13.11.2000 r.
- ogłoszenie wyników:
- w witrynie Olimpiady - 9.12.2000 r.,
- pocztą - 20.12.2000 r.
- zawody II stopnia - 6-8.02.2001 r.
- ogłoszenie wyników:
- w witrynie Olimpiady - 24.02.2001 r.,
- pocztą - 3.03.2001 r.
- zawody III stopnia - 26-30.03.2001 r.
Wymagania dotyczące rozwiązań zadań zawodów I stopnia
- Zawody I stopnia polegają na samodzielnym rozwiązywaniu
zadań eliminacyjnych (niekoniecznie wszystkich) i przestaniu rozwiązań do
Olimpiady Informatycznej. Możliwe są tylko dwa sposoby przesyłania:
Rozwiązania dostarczane w inny sposób nie będą przyjmowane.
- Ocena za rozwiązanie zadania jest określana na podstawie wyników testowania
programu i uwzględnia poprawność oraz efektywność metody rozwiązania użytej w
programie.
- Prace niesamodzielne lub zbiorowe nie będą brane pod uwagę.
- Rozwiązanie każdego zadania składa się z:
- programu (tylko jednego) w postaci źródłowej i skompilowanej,
- opisu algorytmu rozwiązania zadania z uzasadnieniem jego poprawności.
Imię i nazwisko uczestnika musi być podane w komentarzu na początku każdego
programu.
- Nazwy plików z programami w postaci źródłowej powinny mieć jako rozszerzenie
co najwyżej trzyliterowy skrót nazwy użytego języka programowania, to jest:
- Opcje kompilatora powinny być częścią tekstu programu.
- Program powinien odczytywać plik wejściowy z bieżącego katalogu i zapisywać
plik wyjściowy również do bieżącego katalogu.
- Program nie powinien oczekiwać na jakąkolwiek czynność, np. naciśnięcie
klawisza, ruch myszą, wpisanie liczby lub litery.
- Dane testowe są bezbłędne, zgodne z warunkami zadania i podaną specyfikacją
wejścia.
- Uczestnik przysyła:
- jedną dyskietkę (jeden plik skompresowany metodą ZIP w przypadku korzystania z
witryny), w formacie FAT (standard dla komputerów PC) zawierającą:
- spis zawartości w pliku nazwanym SPIS.TRC
- do każdego rozwiązanego zadania - programy w postaci źródłowej i skompilowanej
oraz opis algorytmu zapisany w postaci pliku txt
dyskietka powinna być oznaczona imieniem i nazwiskiem
- kartkę z następującymi danymi (tylko w przypadku korzystania ze zwykłej
poczty):
- imię i nazwisko
- datę i miejsce urodzenia
- dokładny adres zamieszkania i ewentualnie numer telefonu
- nazwę, adres, województwo i numer telefonu szkoły oraz klasę, do której uczęszcza
- nazwę i numer wersji użytego języka programowania
- opis konfiguracji komputera, na którym rozwiązano zadania
- Poprzez witrynę o adresie
można uzyskać odpowiedzi na
pytania dotyczące Olimpiady. Pytania należy przysyłać na adres:
olimpiada@jack.oeiizk.waw.pl |
.
Komitet Główny może nie udzielić odpowiedzi na
pytanie jedynie z ważnych przyczyn, m.in. gdy jest ono niejednoznaczne lub
dotyczy sposobu rozwiązania zadania. Prosimy wszystkich uczestników Olimpiady o
regularne zapoznawanie się z ukazującymi się odpowiedziami.
- Poprzez witrynę dostępne są narzędzia do sprawdzania rozwiązań pod względem
formalnym. Szczegóły dotyczące sposobu postępowania są dokładnie podane w
witrynie.
Uprawnienia i nagrody
- Uczestnicy zawodów II stopnia, których wyniki zostały uznane przez Komitet
Główny Olimpiady za wyróżniające, otrzymują najwyższą ocenę z informatyki na
zakończenie nauki w klasie, do której uczęszczają
- Uczestnicy Olimpiady, którzy zostali zakwalifikowani do zawodów III stopnia,
są zwolnieni z egzaminu dojrzałości (zgodnie z zarządzeniem nr 29 Ministra
Edukacji Narodowej z dnia 30 listopada 1991 r.) lub z egzaminu z przygotowania
zawodowego z przedmiotu informatyka. Zwolnienie jest równoznaczne z
wystawieniem oceny najwyższej.
- Laureaci i finaliści Olimpiady są zwolnieni w części lub w całości z
egzaminów wstępnych do tych szkół wyższych, których senaty podjęty odpowiednie
uchwały, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 12 września 1990 roku o szkolnictwie
wyższym (Dz. U. nr 65, poz. 385).
- Zaświadczenia o uzyskanych uprawnieniach wydaje uczestnikom Komitet Główny.
- Komitet Główny ustala skład reprezentacji Polski na XIII Międzynarodową
Olimpiadę Informatyczną w 2001 roku na podstawie wyników zawodów III stopnia i
regulaminu tej olimpiady. Szczegółowe zasady zostaną podane po
otrzymaniu formalnego zaproszenia na XIII Międzynarodową Olimpiadę
Informatyczną.
- Nauczyciel (opiekun naukowy), który przygotował laureata Olimpiady
Informatycznej, otrzymuje nagrodę przyznawaną przez Komitet Główny Olimpiady.
- Wyznaczeni przez Komitet Główny reprezentanci Polski na olimpiady
międzynarodowe oraz finaliści, którzy nie są w ostatniej programowo klasie
swojej szkoły, zostaną zaproszeni do nieodpłatnego udziału w II Obozie Naukowo
Treningowym im. Antoniego Kreczmara, który odbędzie się w okresie wakacji 2001
roku.
- Komitet Główny może przyznawać finalistom i laureatom nagrody, a także
stypendia ufundowane przez osoby prawne lub fizyczne.
Przepisy końcowe
- Koordynatorzy edukacji informatycznej i dyrektorzy szkół mają obowiązek
dopilnowania, aby wszystkie informacje dotyczące Olimpiady zostały podane do
wiadomości uczniów.
- Komitet Główny Olimpiady Informatycznej zawiadamia wszystkich uczestników
zawodów I i II stopnia o ich wynikach. Każdy uczestnik, który przeszedł do
zawodów wyższego stopnia oraz dyrektor jego szkoły otrzymują informację o
miejscu i terminie następnych zawodów.
- Uczniowie zakwalifikowani do udziału w zawodach II i III stopnia są zwolnieni
z zajęć szkolnych na czas niezbędny do udziału w zawodach, a także otrzymują
bezpłatne zakwaterowanie i wyżywienie oraz zwrot kosztów przejazdu.
Witryna Olimpiady: www.oi.pjwstk.waw.pl
UWAGA: W materiałach rozsyłanych do szkół, po ,,Zasadach organizacji
zawodów'' zostały zamieszczone treści zadań zawodów I stopnia, a po nich
następujące ,,Wskazówki dla uczestników:''
- Aby Twoje rozwiązanie mogło zostać właściwie ocenione, zastosuj się do
ustaleń zawartych w ,,Zasadach organizacji zawodów'' i treściach zadań.
- Przestrzegaj dokładnie warunków określonych w tekście zadania,
w szczególności wszystkich reguł dotyczących nazw plików.
- Twój program powinien czytać dane z pliku i zapisywać wyniki do pliku. Nazwy
tych plików powinny być takie jak podano w treści zadania.
- Twój program powinien odczytywać plik wejściowy z bieżącego katalogu i
zapisywać plik wyjściowy również do bieżącego katalogu.
- Twój program nie powinien oczekiwać na jakąkolwiek czynność, np.
naciśnięcie klawisza, ruch myszą, wpisanie liczby lub litery.
- Dane testowe są bezbłędne, zgodne z warunkami zadania i podaną specyfikacją
wejścia. Twój program nie musi tego sprawdzać.
- Nie przyjmuj żadnych założeń, które nie wynikają z treści zadania.
- Staraj się dobrać taką metodę rozwiązania zadania, która jest nie tylko
poprawna, ale daje wyniki w jak najkrótszym czasie i w możliwe małej pamięci.
- Ocena za rozwiązanie zadania jest określana na podstawie wyników testowania
programu i uwzględnia poprawność oraz efektywność metody rozwiązania użytej w
programie. W szczególności programy poprawne, lecz działające zbyt długo -
zwłaszcza dla dużych rozmiarów danych - mogą zostać ocenione nisko.