| This document is not available in English version. Jak testować rozwiązania zadań?
Umiejętność testowanie rozwiązań jest istotną częścią konkursów i
bez jej opanowania trudno osiągnąć dobre wyniki w konkursach programistycznych.
Umiejętność ta jest o tyle trudna w doskonaleniu, iż nie obowiązują tu ścisłe
reguły, a jedyne co można polecić, to kilka poniższych rad i
trening, trening, trening...
Jak zweryfikować poprawność rozwiązania?
- Przypadki brzegowe - rozwiązanie powinno działać poprawnie dla
wszystkich możliwych danych wejściowych, również tych minimalnych i
maksymalnych (zwłaszcza ten ostatni przypadek bardzo często pojawia się w testach).
- Odpowiednie typy zmiennych - chyba każdemu zdarzyło się kiedyś
w swoim programie użyć zmiennych typu Integer (16-bitów), gdy konieczny
był Longint (32-bity), czasami tego typu pomyłki mogą być
bardzo bolesne, stąd warto poświęcić chwilę czasu na sprawdzenie, czy
wszystkie zmienne są odpowiedniego typu.
- Przygotowywanie testów - ograniczanie się do testowania poprawności
jedynie na teście przykładowym nigdy nie przynosi dobrych efektów -
zawsze warto przygotować chociaż 2-3 małe testy poprawnościowe.
Przy generowaniu testów warto unikać zbędnych symetrii, czy uporządkowania
danych (oczywiście jeśli warunki zadania tego nie wymagają). Jeśli tylko
znajdzie się na to czas (o co zwykle trudno podczas konkursów), bardzo
pożytecznym jest wygenerowanie dużych testów (np. z maksymalnym dopuszczalnym
rozmiarem danych), oczywiście każdy test jest bezużyteczny, jeśli nie jest znana
prawidłowa odpowiedź, stąd test powinien być tak skonstruowany, by
"ręczne" obliczenie odpowiedzi było możliwe.
- Często zawodnik staje przed dylematem, jakie rozwiązanie wybrać:
szybkie, ale często dające niepoprawne odpowiedzi, czy wolne,
ale dające gwarancję poprawności?
Niestety nie ma na to pytanie uniwersalnej
odpowiedzi, jednak bardzo często zdarza się, że dane testowe dokładnie
wychwytują rozwiązania niepoprawne i takie rozwiązania otrzymują
minimalne ilości punktów, natomiast rozwiązania poprawne zawsze
(poza przypadkami patologicznymi)
otrzymują punkty.
- Odpowiednie nazwy plików - ten punkt jest oczywisty, ale w zamęcie
spowodowanym przez konkurs łatwo o pomyłki, dobrze jest zawsze sprawdzić
przed oddaniem rozwiązania,
czy wszystkie pliki odpowiednio się nazywają.
- Rozmiar danych - zazwyczaj w zadaniach podane są maksymalne rozmiary
danych, np. maksymalna ilość wierzchołków w grafie. Wartości te często
potem są wykorzystywane w wielu miejscach kodu, np. do indeksowania tablic,
pętli itp. Stosowanie tych maksymalnych wartości explicite w każdym miejscu
jest proszeniem się o kłopoty, o wiele czytelniej i bezpieczniej
wygląda kod, w którym te wartości zapisane są jako stałe.
- Kopie zapasowe - przed większymi zmianami w kodzie, lepiej zrobić kopię
rozwiązania, dzięki temu zawsze będzie można wrócić do wersji
oryginalnej.
- Niektóre kompilatory udostępniają mechanizmy kontroli błędów, znakomicie
ułatwiają one pisanie i testowanie rozwiązań.
Jednak to co dobre podczas
rozwiązywania zadania, wcale nie musi być dobre podczas oceniania - kontrola
błędów wiąże się z dodatkowym narzutem czasowym na program i znakomicie
spowalnia programy, w związku z czym przed oddaniem rozwiązania warto
ją wyłączyć.
- Technikalia - błędy nie zawsze muszą być skutkiem pomyłek
programisty, czasami może to być wina samego narzędzia, jednak każdy
jest odpowiedzialny za poznanie narzędzia, którego używa, jego dobrych
cech, jak i również tych ciemniejszych. Ciemniejsze strony wcale nie
muszą oznaczać błędów, czasami są to pewne cechy kompilatorów
utrudniające życie programiście.
Jak ocenić efektywność rozwiązania?
- Szacowanie - jeśli mamy daną złożoność rozwiązania, zawsze warto oszacować
ilość operacji, których ono wymaga dla maksymalnych danych, np. algorytm
o złożoności O(n3) dla n=1000, wymaga aż 1 000 000 000
operacji, co zazwyczaj oznacza czas wykonania rzędu kilku minut.
Wybór granicy, od której można mieć wątpliwości, co do jakości rozwiązania,
jest mocno związany z konkretnym zadaniem, jednak gdy z szacunków wynika,
że rozwiązanie będzie wymagało grubo ponad 100 000 000 operacji,
to przyszłość takiego rozwiązania rysuje się w czarnych barwach.
- Testowanie - analiza złożoności rozwiązania jest dosyć często trudnym
zadaniem, stąd w jej ocenie można posiłkować się testami (ale rozsądnie i
z umiarem). Przygotowanie odpowiednich testów też nie jest trywialnym zadaniem,
przypadki szczególne (np. graf pełny) wcale nie muszą oznaczać najgorszego
przypadku, nawet testy losowe często okazują się niewystarczająco "złośliwe".
Znalezienie testu, dla którego rozwiązanie działa wolno, stawia efektywność
rozwiązania w wątpliwym świetle, jednak jeśli takie poszukiwania
zakończą się porażką, to wcale nie musi oznaczać, że przy ocenianiu rozwiązania
tego typu testy się nie znajdą ;-)
- "Mierz siły na zamiary" - często spotykanym błędem jest
zbytnie komplikowanie rozwiązań, wykorzystywanie zaawansowanych
algorytmów do rozwiązywania prostych i małych problemów. Metody użyte
w rozwiązaniach nie powinny być zbyt proste, ani zbyt skomplikowane,
należy je tak dobrać, by działały odpowiednio dla maksymalnych danych z zadania,
a nie np. 100 razy większych.
Na przykład,
gdy w rozwiązaniu trzeba w pewnym momencie posortować 10 elementową
tablicę, wykorzystywanie do tego celu QuickSort'a nie jest zbyt ekonomiczne,
równie dobrze (a właściwie nawet szybciej) poradzi sobie z tym problemem
InsertionSort, którego implementacja jest znacznie prostsza.
Print friendly version
|